Aandelen als dividend

Kort vraagje: ik lees dat sommige bedrijven aandelen als dividend uitkeren of de keuze bieden aandelen of cash.
Hoe werkt dit in BUX Zero en hoe kan ik dat zien bij de stocks of er cash of aandelen worden uitgekeerd?

5 Likes

Ten eerste welkom @Sarglt

Als je in de zoekfunctie intypt “Dividend” dan krijg je een lijst met allemaal stocks die dividend uitkeren. Als je dan één van de stocks aanklikt en naar beneden scrolt vind je het kopje Dividend met de informatie er over.

3 Likes

Stock dividend is more common if you are working for a company and get paid or get a bonus in shares (options) of the company.

Another way you can receive stock dividend instead of cash dividend is if a spin off occurs. This means that a company is splitting off a part of the company. You will receive the spun off part (most of the times )in shares. A part can also be payed out in cash.

If these points are not the case you will always receive your dividends in cash. When a spin off happens you will get notified by Bux in the app or through an email.

5 Likes

Die had ik gezien en probeer nu daarmee voor mezelf op een rijtje te krijgen wat de betere dividend aandelen zijn en in welke bedrijven ik wil beleggen. Echter tot nu toe zie ik daar alleen bedragen staan, maar niet of het een cash dividend of een stock dividend is.

3 Likes

Volgens mij is het altijd cash maar ik durft niet met zekerheid te zeggen. @Cornel @Cobalt jullie vast wel.

5 Likes

Thanks for the tag @Kuike you are right! @Sarglt BUX does only cash. Maybe they will do this in the future.

5 Likes

Depends where you live and which broker you have. The most dividends are payed out in cash to your account so you can re-invest it on own terms. That case is what i do, i get the dividends and spend it on either the same or a different stock. The new fractional system is a good way to spend dividends.

Then there are also different things, depending on your country and your taxes. I would advice to look into it. But some countries see dividends as income and tax wise that ain’t very nice. You still get money but a bit less, that is just how taxes work. There are creative and optional ways, some countries allow you to automaticaly invest your dividends so when you need to file for taxes the dividend is part of your own investment at that point, meaning less to pay for tax since it does not fall under direct income. Since it technically was not yours yet. But i would advice to contact your local IRS - belastingdienst service to be sure about it. Most people there are nice :slight_smile:

5 Likes

Er zijn vrij weinig bedrijven die daadwerkelijk dividend als aandelen uitgeven. Bij een aantal brokers heb je de keuze of je via DRIP (Dividend Reinvestement Plan) van je dividend automatisch weer nieuwe aandelen wil kopen.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Shell of Northwest Healthcare bij brokers als Saxo.

Over het algemeen, zeker als dividend investing je main style is/word, wil je dividend als cash omdat je namelijk zelf wil kiezen waarin je het dividend herbelegd.

4 Likes