Aandelen bijkopen

ik ben net begonnen met aandelen te kopen. Ik ben dus “een groentje” op het gebied van aandelen kopen en verkopen.
Mijn vraag is:
Ik heb enkele aandelen gekocht. Nu zie ik dat deze de goede richting uitgaan. Is het verstandig om meer aandelen van hetzelfde te kopen?

3 Likes

Hoi @Wimcoudenys , goede vraag. De echte vraag die je je zelf moet stellen is: zie ik dit bedrijf nog in de toekomst.

Verder moet je denken dat bij aandelen het altijd goed is , mocht je echt fan en het bedrijf goed kennen om zo nu en dan wat daar van aan te schaffen.

(Je moet nooit alles op 1 paard wedden) je moet gewoon zoals (zie screenshot) bedenken, is het er over 10 jaar nog?
Is het een goed bedrijf en is het rendabel?
Wat weet ik van het bedrijf, gebruik ik het vaak (bijvoorbeeld Apple producten) en ga zo maar door.

Ik hoop dat je aandelen het goed blijven doen en dat je verstandige keuzes maakt.

(Dit is geen financieel advies, zorg altijd ervoor dat je zelf de bedrijven goed leert kennen en dat je met geld kan beleggen, wat je voor een langere tijd kan missen)

2 Likes

Hey @Wimcoudenys !

Persoonlijk koop ik zelf liever stocks van bedrijven die de goede richting in gaan, in plaats van ‘buy de dip’ stocks.

de belangrijkste regel blijft dan wel nog steeds of je zelf in het bedrijf vertourwen hebt en vind dat ze de goede richting op gaan. (Ik persoonlijk beoordeel bedrijven voornamenlijk op hun producten zoals @Cornel ook al zei als 1 van de tips).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik je sterk aan raad om minimaal een portfolio van 10 bedrijven te hebben.

Dus zou ik je als tip meegeven om eerst 10-15 solide bedrijven te kieze (en ongeveer hetzelfde bedrag in te leggen) en DAARNA te gaan kijken welke je misschien iets van wilt bijkopen)

3 Likes

Ik zou als tip geven eerst eens een paar boeken te lezen of wat informatie op internet op te zoeken over aandelen kopen of over de bedrijven die je gekocht hebt.

2 Likes

Congrats @Wimcoudenys on your first post! Good question and very wise to get information first before handling.

You can see the stock market as one big swing of emotions. When the stocks go up people get excited and they will buy more. But when the stock goes down people get frustrated and will consider selling (sometimes even faster than buying more when it goes up).

Y(our) job is to look right through this. Try to separate emotions and rational decisions.

What am I looking for when a stock goes up when considering to buy more? (Most of the times I do prefer to buy lower than my average price or to buy a dip when I know bad sentiment is oversaturated)

• Did the fundamentals of a company increase? ( For example: revenue grew, income grew, cash flow grew,…)

• Is the stock still undervalued, fair priced or is the premium I buy it for worth it considering their moat or growth? ( Look for: p/e preferably under 20, growth can allow higher p/e, price to cash flow below 20, compare valuation with peers,…)

Don’t get pulled into the fear of missing out.

Opportunities will come and patience will be rewarded most of the times.

It is important to get to know your company and research their earnings calls. You can find them by typing in: “company” investor relations.

I want to buy my researched stocks for a cheaper price everday :moneybag:

Goodluck on your decisions! :wink:

5 Likes

@Frisoke Beter dan dit kan niemand het uitleggen! :+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1:

2 Likes

Allen bedankt voor de tips, hier en daar lees ik wel over hoe de aandelenmarkt werkt. Zolang ik dit niet volledig onder de knie heb, zet ik ook geen grote bedragen in. Eerst wat leren met een klein bedrag om zo verder op te bouwen.

2 Likes

Just made a video about it, if you are still looking for some answers. Hopefully it’s helpful! :wink:

Why you should think twice before you buy/sell

3 Likes

Great video @Frisoke !!

2 Likes

@Frisoke, very well said. If I may contribute, know yourself and keep your overall strategy and diversification in mind. Personally, I am a dividend growth investor with a natural tendency to seek value. I am wired as a saver instead of a spender when it comes to my own money. This means I am more prone to buy-the-dips (after doing my due diligence first). This also means it doesn’t feel natural for me to buy a stock which increases 4% after good earnings even though it could mean the fundamentals improved and could even be better value than before. This is something I have to keep in mind when deciding where to invest my monthly contribution.

3 Likes

@Wimcoudenys, which shares did you purchase? Perhaps you could share your investment thesis on these shares?

2 Likes

Zal ik deze namiddag eens bekijken.

3 Likes

Ik had aandelen gekocht van bedrijven die cannabis telen. Ik heb ze ondertussen al weer van de hand gedaan. De stijging was van korte duur. Ik had ook geen nieuwe aandelen van die bedrijven gekocht. Na een bericht te hadden gelezen dat ze in amerika cannabis gingen legaliseren en dat het aandeel omhoog ging had ik besloten om er te kopen, sommige bedrijven gingen in een week 13% omhoog. Ik hd wel niet veel aandelen gekocht omdat ik maar 200 euro had geupload naar mijn rekening. Jammer genoeg had ik ze te laat verkocht waardoor mijn winst weer bijna weg was. Volgende keer beter

2 Likes

Het ging over tillray en aurora cannabis en ook canopy growth

2 Likes

Het is denk ik goed om je te realiseren dat op snelle winst vaak een hoog risico zit. Dergelijke aandelen en de onderliggende ontwikkelingen zijn vrij speculatief, wat betekent dat ze vrijwel alleen op emotie verhandeld worden. Zo hard als ze omhoog kunnen gaan, zo hard kunnen ze ook weer naar beneden gaan (of harder). Uiteindelijk moet je je eigen keuzes maken, maar ik zou adviseren voordat je een volgende investering maakt dat je goed nadenkt over je beleggingsstrategie en zorg dat je je vervolgens aan je eigen gekozen strategie houdt.

2 Likes