Aandelen of derivaten?

Ik las in een van de reviews van Bux Zero dat je geen echte aandelen koopt maar derivaten, klopt dit ?
Staan de aandelen dan niet op onze naam ?

2 Likes

Dit is incorrect, als je de voorwaardes leest zie je ook dat je aandelen worden in een aparte B.V. van BUX en als BUX failliet zou gaan kan je nog steeds bij je aandelen omdat die bij een “andere” partij gestald staan. Echter lees ik wel dat sommige Amerikaanse aandelen worden geleased obv security lending. Ik weet niet helemaal zeker hoe het daar zit. Miss dat @Fergus ons hier iets meer over kan vertellen

4 Likes

Bij BUX Zero koop je alleen echte aandelen (of een fractie hiervan). CFD’s mag je met een AFM vergunning niet eens aanbieden voor zo ver mij bekend is. Voor het handelen in CFD’s moet je bij BUX X zijn. Dat heeft dan weer een CySec (Cyprus) licentie waarin dat wel mag.

4 Likes

De reviewer is waarschijnlijk in de war met Bux X, waarmee je CFD’s (contracts for difference) handelt. Met Bux zero koop je aandelen en ETF’s.

Voor het Bux team is het wellicht handig om te weten in welke review dit in stond, dan kunnen ze e.e.a. laten corrigeren. Securities lending is een gebruikelijke praktijk in de financiële sector. (neo-) brokers doen het, en zelfs ETF’s. Maar, dit staat los van de vraag of je met Bux zero aandelen of derivaten koopt.

4 Likes