Poll diversifiëren selectie

Hi mede-investeerder,

Ik wil mijn portefeullie verder diversifiëren. En moet daarom een aantal keuzes maken. Ik kan volgens mij geen poll starten en daarom doe ik het maar zo. Ik heb de volgende keuzes die ik moet maken:

Volkswagen of Tesla (auto)
Amazon of Alibaba (online retail)
PepsiCo of CocaCola (food)
Colgate-Palmolve of Kellogs (food)
Britisch American Tobacco of Philip Morris (rookwaren)

Waar gaat jullie voorkeur naar uit / welke aandelen hebben jullie?
Ik heb mijn twijfels bij de waardering van Tesla en Amazon.
Van de Amerikaanse foodmarket heb ik weer geen kaas gegeten. Ik weet alleen wel dat deze gigantisch is. En eten moeten we allemaal.

Tips zijn van harte welkom.

3 Likes

At the first one i would say Volkswagen. Tesla is highly valued but within most of the continents Volkswagon is been growing steady and in some parts gained the advantage again. Tesla is an overhype which surely will remain to exist but Volkswagon has more steady growth.

For others i don’t dare to speak. Amazon is huge BUT as lead of the market i think they have the same danger in which Netflix is right now. They need to uphold their statistics, if they don’t they will be hit the hardest. Also amazon is overvalued aswell according to some.

3 Likes

Volkswagen for sure, tesla verliest in volwassen automarkten al flink marktaandeel o.a NL en Duitsland, verder heeft VW een mooi dividend.

Amazon en baba is persoonlijk imo, baba is goedkoper.

Ik vind Coca Cola en pepsico niet vergelijkbaar imo. Ik zou eerder kijken naar pepsico en p&g als je in Amerika wilt kijken of Europese Peers als Unilever of Nestlé

Colgate en Kellogs idem. Wel is Colgate een divi king

British American tobacco, die balance sheet is ijzersterk en PMI heeft een negatief eigen vermogen… het dividend van bti is ook beter. Qua merken zijn ze Ong even sterk. Wel is bti verder op het gebied van non combustibles met merken als vuse en velo. En qua waardering goedkoper gek genoeg

3 Likes

Hmm I think amazon is fairly overhyped atm (even though I hold some myself). That being said, I do think its different from the danger Netflix is in, because amazon is a way more diversified company (e-commerce, streaming, cloud, AI).

All I can say is that I would definitely not put my money on Alibaba. Its a complete gamble. It has not a lot to do with the company or if it is a ‘cheap stock’, more that the Chinese Government is really doubling down on regulations. And I personally am fairly sure they wont stop the coming years. But hey, just like with gambling, high risk, high reward ^^. If their Government stops shooting the tech sector in the foot, it might grow amazingly.

4 Likes

Some solid picks, I’ll give you my thoughts on them:

Cars: I would not invest in car names unless they are grossly undervalued at the bottom of their cycle. This is a luxury product which will drop at the first sign of a recession.

Amazon: Undervalued if you add up the sum of all parts, certainly a good company to own. Alibaba is risky, only invest in it if you don’t mind your money going nowhere for a while until the market sentiment turns (I own both of these companies)

Pepsi/Coca: Coca is is very richly priced for the growth you will get, I would not buy this until it drops quite a lot. Pep is growing faster but it’s also rather expensive. Of the two Pep would be my pick. (Own neither, might add one on a market correction)

Colgate/Kellogs: Colgate, PE of 25 and very slow growth, this is really a dividend investment and for that, with a 2.3% yield it would need to drop quite a bit first before I’d pick this up. 2.3% yield is at the bottom of it’s historical yield, wait until it gets closer to 3 (It’s historical high yield.
Kellogs, price is going nowhere, near it’s historical yield bottom, same a Colgate. You are on the late side picking up “value” stocks, the rotation out of tech into value was a month or two ago so I’d wait on these names.

Tabacco: I don’t invest in this for ethical reasons, perhaps look at Altria (MO) as well. Can’t help you further.

Have you got positions in REIT’s or not, might be smart to look into them as well. Names like Realty Income, STORE, VICI, Medical Properties Trust. Do NOT pick up EU REIT’s, they are absolute garbage in most cases and pay out yearly. US has a very developed and reliable REIT industry so look over there.

4 Likes

@Cobalt Thanks, VW had al mijn voorkeur. Tesla zou een te groot gewicht hebben, en ik ben geen voorstander van fractions.

@DaveyV19 Thanks, voor de vergelijking tussen BAM en PM. Ik was geneigd naar PM maar dat is meer omdat ik het merk ken (grote fabriek in bergen op zoom). PM verschuift haar activiteiten wel steeds meer food en healthcare (ze hebben laatste nog een fabriek van beademingsapparaten gekocht). Het doel is om bij 2025 voor een groot deel smoke-free bussiness the hebben.

@Mixer Thnks, Volgens mij was de Chinese overheid laatst verzoenend naar tech bedrijven toe. Ze hebben grotere (vastgoed) problemen. Ik ben ook bang dat Amazon nu al te duur is. Ik neig er nu dus naar om mijn belang in Alibaba uit te breiden. Plus het gokje is het waard denk ik want Alibaba bedient een markt van bijna 1,5 miljard mensen!

@JPeters, Nee ik heb geen REIT’s. Een groot deel van mij portefeuille is gericht op dividend. Dus ik ben wel zeer geïnteresseerd. Is de REIT vergelijkbaar met de Nederlandse FBI / VBI ? Geen VPB, geen dividendbelasting, verplichting uitkeren winst?

2 Likes

Ik ben niet echt bekend met FBI/VBI maar een REIT is basically een trust dat, om in aanmerking te komen voor speciale belasting regels, 90% van zijn belastbaar inkomen uit moet betalen aan de aandeelhouders. Wanneer ze dit doen, betalen ze zelf geen corporate tax over deze earnings.

Jij als aandeelhouder betaald wel je 15% dividend belasting (verdrag US).

Als dividend investor zijn REIT’s een goede manier om dividenden te verkrijgen en om te diversifyen.

3 Likes

Hi @JPeters

Deze zijn idd vergelijkbaar met de NL’se FBI / VBI. Bij deze entiteiten vervalt de VPB plicht / of 0% tarief. indien de winst wordt uitgekeerd.

Ik zag dat sommige REIT’s dividenden van boven de 20% uitbetalen. Zou je daarin investeren?

2 Likes

Normaliter, nee, zeker niet.
Uitzondering op de regel is als deze REIT’s door redenen buiten hun eigen invloed om zakken (Corona crash etc.)
Maar generally bij REIT’s is een dividend tussen de 3%-6% normaal en stabiel.

Hogere dividend yields brengen vaak een veel groter risico met zich mee en hoewel ze HEEEEEEL aantrekkelijk zijn betaal je vaak de prijs wanneer er wolken aan de lucht komen op wat voor manier dan ook. Het dividend word ge-cut of tijdelijk gestopt waardoor de share price tanked.

Ik heb twee posities die 25% oid yielden (NRZ en TWO) en dat is alleen omdat ik die gekocht heb op het diepst van de Corona crash.

Al mijn andere REIT’s zitten sub 6%.

3 Likes